Kryssningsindustrin blomstrar! Det är den snabbast växande turistnäringen i världen och Stockholm är en global aktör inom kryssningsbranschen. År 2022 kryssade mer än 24 miljoner passagerare över haven världen över på lyxfartyg och producerade en omsättning på över 2 miljarder euro. Detta möjliggörs av billig arbetskraft som håller fartygen i gång åtta till tolv timmar om dagen och nio månader åt gången. Den performativa filminstallationen THE STAFF YOUR DREAMS ARE MADE OF bjuder in publiken till den annars otillgängliga världen under däck på de gigantiska fartygen. I en kopia av en personalhytt minns fem filippinska besättningsmedlemmar sina ofta bisarra liv ombord och ställer frågan om vem som får drömma. Föreställningen är den andra delen av en trilogi om livets verklighet och arbetsförhållanden på öppet hav av den italiensk-tyska konstnärsduon TÒ SU (alias Martina Mahlknecht och Martin Prinoth).
BIOGRAFIER UTFÖRANDE / EXPERTER
Gadie Santos arbetade som servitör på kryssningsfartyg mellan 2016 och 2020. För Euan – som hans vänner kallar honom – var arbetet på fartyg inte förstahandsvalet. Eftersom han kände sig väldigt fäst vid sin familj och hemstad, var det inte ett lätt beslut för honom att lämna allt detta bakom sig. Men arbetet ombord gjorde att han kunde försörja sin familj ekonomiskt och uppfylla sin egen dröm om att resa jorden runt. Sedan 2020 har han bott i Stendal, med sin tyska fru och sin 3-åriga dotter.
Manolet Castillo arbetade som konditor på de gigantiska fartygen i sammanlagt 14 år från 2007 till 2021. På inrådan av sina kollegor i Manila och på grund av de låga lönerna där kom han först med på ett kryssningsfartyg 2007. Han började sin karriär ombord som assisterande kock och arbetade senare som konditori på lyxkryssningar. 2021 bytte han äntligen livet ombord mot livet i Hamburg, där han nu bor med sin tyske man.
Mary Grace Wesch arbetade i totalt nio månader, på kort kontrakt, som servicearbetare och fartygsmålare på ett kryssningsfartyg. För att bli anställd ombord skaffade hon sig först 4 års arbetslivserfarenhet på ett femstjärnigt hotell på land; detta är det vanliga förfarandet om du inte känner en så kallad ”backer”, det vill säga en person som kan rekommendera dig för arbetet på kryssningsfartyg. När Covid-pandemin slår till 2020 och kryssningsfartyg inte längre får lämna hamnarna bestämmer hon sig för att flytta till Cuxhaven tillsammans med sin tyska man, som hon träffar som souschef ombord på fartyget, och slå sig ner i Tyskland.
För Maria Marjorie Antigua, som kommer från en sjöfararfamilj, var arbetet på ett kryssningsfartyg en långvarig barndomsdröm. Hon arbetade som underhållare och dansinstruktör ombord på kryssningsfartyg mellan 2017 fram till Corona-pandemin 2020. Hennes ursprungliga dröm var att leda animationsteamet som kryssningschef. Idag bor hon i Berlin med sin tyska man, tar en kandidatexamen och fortsätter att ägna sig åt sin passion i Zumba-lektioner och som modell.
Vanessa Fauvel Wippermüller arbetade som bartender och sommelière på kryssningsfartyg i totalt 12 år. Hon fick erfarenhet ombord på olika fartyg av asiatiska, amerikanska och europeiska linjer. Den största utmaningen med varje nytt anställningsavtal var att behöva lämna sin dotter i nio månader. Samtidigt var hennes dotter hennes främsta motivation att fortsätta arbeta och att trotsa alla svårigheter ombord. Idag bor hon i Kiel med sin tyske man och sin dotter som nu är 14 år.
Språk:
English och Tagalog med Engelsk textning
- Experter/Performers
-
Maria Antigua, Manolet Castillo, Vanessa Fauvel, Gadie Santos, Mary Grace Wesch
- Koncept, bild, rum och klippning
-
TÒ SU Martina Mahlknecht, Martin Prinoth
- Musik och ljud
-
Pose Dia, Konstantin Bessonov
- Kostym
-
Gianna-Sophia Weise
- Voice Audio description
-
Carolin Jüngst
- Teknisk samordnare
-
Luca Kowalinski
- Ljud
-
Steffen Reil
- Dramaturgsk rådgivning
-
Jan Eichberg, Anna Teuwen
- Scenkonstruktion
-
Till Maria Richter Production
- Konsult & Public Relations
-
Stückliesel Graphic Büro KLASS
- Tack till
-
Gerrit Frohne-Brinkmann, Lilli Thalgott