Östgötagatan 33Stockholm

Medborgarplatsen

100 Keyboards (Moire Resonance by Interference Frequency)

INTERNATIONELLT GÄSTSPEL: ASUNA

Livemusikföreställning med över 100 leksakskeyboards.

Varje keyboard spelar en lång ton av en viss tonhöjd, och i takt med att antalet tangenter ökar, skapas ett märkligt moirémönster av ljud. Eftersom de flesta keyboards som används är billiga produkter eller gjorda som leksaker, kan tonhöjden och stämningen för varje tangent vara något felaktiga när de spelas under en längre tid och är batteridrivna. Denna lilla missanpassning skapar en komplex resonans.

Föreställningen fokuserar på fenomenet ”interferensljud”, som är en komplex fördelning av ljudtryck och andra parametrar när ljudvågor med samma frekvens men med olika spridningsriktningar överlappar varandra. Ljudet liknar ett ”moirémönster” på grund av resonansen som genereras av de subtila skillnaderna i tonhöjd.

Genom att ändra öronens riktning och röra sig runt keyboardsen kommer de komplexa interferensljuden och resonanserna i rummet att skapa olika ljudbrus, loopar och slag vid varje given plats. Det är en auditiv upplevelse som liknar att väva ett ”textilmönster”, vilket är den ursprungliga betydelsen av ”moiré”, med varje öra.

Den japanske ljudkonstnären ASUNA har skapat experimentell musik och installationsverk sedan slutet av 1990-talet. Han är en pionjär inom den experimentella ambient-, drone- och improvisationsscenen i Japan och har samarbetat med både japanska och internationella elektroniska musiker. Bland samarbetspartnerna finns Jan Jelinek, Minoru Sato-M/S (ex.WrK) och Pękala Kordylasińska-Pękala. Han har också släppt ett stort antal album på europeiska, amerikanska och japanska skivbolag.

Inget talat språk.

Av och med

Asuna Arashi

Producent

Masami Shimomura

Choose date

KONTRÄR JULSHOW

KONTRÄR

Nu är det jul igen och ekonomisk kris och krig och räntorna och jorden går under och presentsnöre. KONTRÄR har därför glädjen att även i år bjuda in till en gnistrande glimrande JULSHOW med hög julstämning.

Känslig publik varnas för ovårdat språk, våld, nakenhet och omoraliskt beteende.

I år med en ny ensemble och med en blandning av gammalt och nytt material!

Idé och koncept

Janna Granström, Helle Rossing, Freja Hallberg, Jenny M. Jensen, Karin Foladi, André Nilsson

Ensemble

Janna Granström, Karin Foladi, Jenny M Jensen , André Nilsson

Kostym och rum

Janna Granström, Helle Rossing, Freja Hallberg, Jenny M. Jensen,

Ljus

Froste Myrin

Choose date

PRESENTATION AV HÖSTENS PROGRAM OCH MINGEL

PRESENTATION

Arbetar du inom teater, performance, konst, musik eller dans? Välkommen till presentation av höstsäsongen på Konträr.

Biljetterna är gratis, men behövs bokas på förhand nedan.

Regi
-
På scen
-
Ljus
-
Ljud
-

SAMLING OM KULTURPOLITIKEN

SAMTAL

Var det bättre förr? Vad händer nu? Vad vill vi ha om femtio år? 

I anslutning till produktionen 1974  bjuder scenkonstkollektiven Nyxxx och PotatoPotato in till samling om formerna för konst och kultur i Sverige. Vi vet att många känner av förändringarna i kulturpolitiken och att det finns saker att prata om. Det kan vara privat oro för att försörjning ska försvinna,  ilska över hur politikerna värderar kultur eller strategier som andra använt för att överleva. Oavsett om du själv arbetar som konstnär eller arbetar inom kulturen, är amatör eller konsument så är du välkommen att samlas, dela erfarenheter och tänka sida vid sida.

Datum: 12 augusti kl 19, 31 augusti kl 20.30, 7 oktober kl 20.30, 29 oktober kl 18.00 på Konträr.

Varje tillfälle inleds med högläsning av en utvald visionär text på ett tema som annonseras i förväg. Därefter organiseras samtal och aktiviteter utifrån de som är närvarande. Tanken är att öppna ett upplyftande och kritiskt forum där alla som är intresserade av att tänka visionärt eller vill veta mer om kulturpolitik är välkomna. Om du vill hjälpa med arrangemanget eller har frågor så kontakta gärna ebba.petren@gmail.com.

Samlingarna är gratis men du behöver boka en biljett.

Arrangerat av

Nyxxx och PotatoPotato

1974

SAMPRODUKTION POTATOPOTATO / NYXXX

1974 är en otidsenlig teaterföreställning där konstnärsduon Jensen/Petrén med hjälp av en pinne de hittat i skogen trollar sig tillbaka till året då Sverige var på topp. Då vi fick en statlig kulturpolitk. Då vi vann eurovision och det var omoraliskt. 

Sveriges förhållande till främmande makter är gott.  

Betydelsefulla förhandlingar pågår om att begränsa vapenarsenalena och de väpnade styrkorna i första hand i centraleuropa.  

Den internationella oljekrisen kan komma att innebära stora påfrestningar för vårt land.  För att värna om sysselsättning, produktion och viktiga samhällsfunktioner såsom skolor, sjukhus och kommunikationer har ransonering av energin införts.  

En lagstadgad sänkning av den allmänna pensionsåldern till 65 år föreslås.  

Utbildningen för invandrare förbättras genom ökade insatser i gymnasieskolan och till uppsökande verksamhet i studieförbundens regi.  

Förslag kommer att föreläggas eder om riktlinjer för statliga insatser på kulturområdet.  

Nedkallande guds välsingelse, över eder och edert arbete förklarar jag 1974 års riksmöte öppnat

(citat ur kungens tal vid öppnadet av Riksdagen) 

1974 fick Sverige sin första samlade kulturpolitik genom kulturproposition 1974:28. Konsten och kulturen stod i samhällets tjänst och sågs som en väg mot jämlikhet och demokrati. 2024 beskrivs kultur av kulturministern som en ny ”basindustri” där ”slutprodukten är upplevelser.” Vilken tid är du ifrån?

Jensen och Petrén har under 15 år arbetat inom varsitt scenkonstkollektiv som spelat en aktiv roll i att forma det profesionella fria scenkonstfältet i Sverige. Detta fält formades av 70-talets politik och är nu i förändring. I sitt första gemensamma arbete rör de sig i en värld där händelser och fantasier från 1970-talets tidsanda lägger sig i nuet. Med skräckblandad förtjusning dyker de in i akustiska gitarrer, plakat-teater, långa sammanhängande tankar, eldiga diskussioner, fri kärlek, framtidstro, öl, cigg och disco och ser på nutiden med gamla ögon.

Föreställningen spelas på svenska med engelsk textning.

1974 is presented as a part of the collaboration between Intercult and Konträr as one of the Theatre in Palm Roadshows 2024. Theatre in Palm brings together 12 partners from all over Europe to collaborate and co-create around an intercultural platform. In addition to supporting emerging artists within performing arts to navigate ahead in their career, the project also aims to help the European theatre scene to recover from the pandemic by creating a new European theatre network.

Av och med

Jenny Möller Jensen och Ebba Petrén

Ljusdesign

Froste Myrin

Scenografi och kostym

Ebba Petrén

Med stöd av

Intercult, Stockholm Stad, Kulturrådet och Konstnärsnämnden

Det konstnärliga teamet vill tacka personer som på olika vis hjälpt till i skapandet av föreställningen

Alice Lindahl, Ann Petrén, Benjamin Quigley, Ester Claesson, Freja Hallberg, Gayla Jo Rühmann, Linda Forsell, Göran Martling, Gustav Martling, Juan Rodriguez, Katya Lukoshkova, Monica Damberg, Stellan Reidefors, Jonny Svensson, Teodor Leff, Tova Gerge och Yvonne Rock.

De vill också tacka vår testpublik

Clara, Ellen, Eugen, Ester, Jakob, Johan, Karina, Linda, Majula, Mattias, Melanie, Oda, Priscilla, Robin och Vivi för er ovärderliga feed-back

KEEPING UP WITH THE IRANIANS

GÄSTSPEL: Afrang Nordlöf Malekian, Mia Herman, Sepideh Khodarahmi, Edwin Safari

Kort efter den iranska revolutionen 1979 förbjöd den nye ledaren, ayatolla Ruhollah Khomeini, musik i landet och likställde det med opium. Som en följd av detta flyttade många artister till Los Angeles för att hitta nya sätt att försörja sig och utöva sitt konstnärskap i exil utan det stöd man tidigare fått av myndigheterna. Detta skedde ofta via inspelningar av, och konserter med, musikgenren dāmbuli dimbol, eftersom det var sådan musik folk dansade till på mehmooni (en social tillställning där man blir inbjuden till någons hem för att äta middag, dansa, fira etc.). Det är en kultur på flykt bestående av dans, musik och glädje, och den har länge avfärdats som opolitisk och förgiftad konst av intellektuella, marxister, islamister och västerlänningar. Men med hjälp av illegal spridning har den hittat tillbaka till Iran och blivit mainstreamkultur bakom lyckta dörrar. Repressionen har fått den här musiken att beteckna hemlig gemenskap och frihet – en katalysator för att förverkliga sina drömmar. 

Performancet Keeping Up with the Iranians tar avstamp i den här delen av musikhistorien genom att återskapa en mehmooni med de världsberömda sångarna Setareh och Poupak, den listtoppande pianisten Fereshteh och den välkända koreografen Dancing Dina, som kommer hela vägen från Los Angeles för att hälsa på. Till tonerna av dāmbuli dimbol-låtar bjuder de in publiken till en oförglömlig kväll bestående av dans, musik, tårta och glädje.

I samarbete med INTERCULT och är en del av Kreativa Europa-projektet Theatre in Palm. Theatre in Palm samlar 12 partnerorganisationer från hela Europa i skapandet av en internationell och interkulturell teaterplattform och har som mål att främja nyetablerade scenkonstnärer och ny scenkonst. Läs mer om Theatre in Palm HÄR.

Konträr och INTERCULT kommer under 2024 att arrangera ett flertal aktiviteter inom ramen för samarbetet.

Koncept

Afrang Nordlöf Malekian

Medverkande och medskapare

Mia Herman, Sepideh Khodarahmi, Afrang Nordlöf Malekian, Edwin Safari

Scenografi

Afrang Nordlöf Malekian

Grafiska designers

Agga Stage, Johnny Chang

Affischfotograf

Jean-Baptiste Béranger

Stort tack till

Nour Helou, Poya Livälven, Malin LQ, Samuel Girma

CAN’T HELP FAILING IN LOVE

SAMPRODUKTION: ADMINISTRATIONEN

Jag har blivit dumpad och är lite skör just nu. Vi fick en del pengar och nu har vi gjort en föreställning om kärlek. Tyvärr är det bara en person som får se hela. Alla andra gör vi slut med och då får den lämna teatern.

Jag vill bli förälskad. Riktigt förälskad.

Jag vill egentligen ha något som jag inte förstår. Jag vill ha en känsla av att det här är livet som jag lever, inte en passage som jag ska igenom innan livet börjar. Det kan ju vara så att halva livet har gått. Det kan vara ännu värre. Jag kan ha en cancersvulst, eller en bilolycka som väntar. Jag kan ha ett år kvar, eller en månad. Och den tiden vill jag känna att det här är mitt liv. Jag vill känna att det här är det det bästa möjliga liv jag kan leva. Det är höga förväntningar. Jag sänker ribban. Jag vill ha ett drägligt liv nu de sista åren. Man kan ju inte få allt. Herregud. En del har tur i spel en del har tur i kärlek. Och ibland tar det slut. Och då får man gå.

Föreställningen är mellan 35 och 90 minuter beroende på tur/otur. Varmt välkomna!

Med stöd av: Kulturrådet & Svante Bergströms teaterstiftelse

Regi

Hampus Hallberg

Medverkande

Janna Granström, Matilda Björby, Linda Kunze, Hampus Hallberg

Scenografi

Ylva Norlin

Kostymdesign

Pia Gyll

Scenografi- och regiassistent

Maja Ohayon Landqvist

Rekvisitör, kostym- och scenografi-assistent

Hanna Westerling

Foto

Julia Mård

NATTINÉ MED DAISYS VARIETÉ’S ARCHIVE – THE MUSEUM

NATTINÉ UNDER KULTURNATT STOCKHOLM

Daisies Varieté’s Archive The Museum combines entertainment, engagement, and the timeless allure of Daisies. – You will have the time of your life!

Within Konträr’s new concept – Nattiné, we let an artwork that is described as challenging meet the audience in an intimate way. The concept has arisen from a longing to create a contemporary art salon, where artists and visitors meet to experience culture beyond the comprehensible. Late in the evening, after all performances and dinners have ended, we invite you to an extraordinary and exclusive experience to enjoy with your clients or colleagues. Daisies Varietié’s The Museum is no ordinary museum. It’s not just about the original costumes, gold records and so many other wonderful items of memorabilia – it’s about you!

Walk in the footsteps of Daisies. Our educated guides will lead you through the museum, taking you on a journey through Daisies’s incredible career. Learn about their rise to fame, the creation of their timeless hits, costumes and the global phenomenon they are today. This exclusive night Daisies opens the Archive just for you and digs out forgotten artifacts, unforgettable shows from the catacombs. They invite avatars and ancient choir singers from Daisies’ original evenings. Unlock a world of entertainment as you and your guests immerse yourselves in the magic of Daisies.

After the guided tour, it’s time to dive into the interactive aspects of the museum. Imagine yourself as the next member of Daisies. Feel the excitement as you join them in song and dance. The possibilities are endless within the vibrant and interactive atmosphere of Daisies The Museum. 

THE FULL DAISIES EXPERIENCE that combines entertainment, engagement, and the timeless allure of Daisies. – You will have the time of your life!

 

Om gruppen:

Daisies Varieté är ett minne, ett tillstånd och en tillfällig plats men även en plattform för det spontana, fragmentariska och ofullkomliga. Varje föreställning har ett tema som konstnärer inom olika discipliner bjuds in till att medskapa utifrån. Detta tema är tänkt att genomsyra scenografi, kostym och innehåll men hur de olika medverkande väljer att tolka temat är upp till dessa. Även formen är fri och kan vara som en interaktiv installation, en lip-sync eller bara en karaktär som blir en del av rummet. Under kvällen visas kortare akter med performance för publik. Mellan dessa är det paus med möjlighet för interaktivitet och möten.

 

Medverkande:

Adrian Kautsky

Amanda Lebert

Selma Kjellsson

Chris Staudinger

Julia Cechal

Eira Fröjdh

Liza Tegel

Pris: Gratis

Tid:  21.00 – 00.00

Längd: 3 h


Nattinén – Daisies Varieté’s Archive – The Museum presenteras under KULTURNATT STOCKHOLM. Ta del av programmet för KULTURNATT STOCKHOLM 2024 här: HÄR 

Under KULTURNATT STOCKHOLM har vi öppet från kl 18.00 för besökare att ta del av en unik utställning i vår foajé. Utställningen är den del av scenkonstnären Bogdan Zybers verk FOOLS ERRAND: AN ALCHEMICAL SONATA som vi presenterar under denna vecka.

I samarbete med INTERCULT och är en del av Kreativa Europa-projektet Theatre in Palm. Theatre in Palm samlar 12 partnerorganisationer från hela Europa i skapandet av en internationell och interkulturell teaterplattform och har som mål att främja nyetablerade scenkonstnärer och ny scenkonst. Läs mer om Theatre in Palm HÄR.

Konträr och INTERCULT kommer under 2024 att arrangera ett flertal aktiviteter inom ramen för samarbetet.

Medverkande

Adrian Kautsky, Amanda Lebert, Selma Kjellsson, Chris Staudinger, Julia Cechal, Eira Fröjdh, Liza Tegel

SIREN DANCE

INTERNATIONELLT GÄSTSPEL I SAMARBETE MED STHLM DANS: LILLIAN STEINER

Sirenen lockar in betraktaren till sina förföriska armar. Är det en oskyldig gest, uppkommen ur önskan om verklig närhet, eller listig taktik och en påfågelaktig maktuppvisning? Ärlighet är vanskligt och situationer förändras innan de kan förstås fullt ut. Det som kan framstå som sanning kan så lätt avslöja sig som fiktion.

Dansen vill förföra sin publik. Hon vill att de ska bli förblindade av detaljer och hennes logik. Dansen kommer att skifta form för evigt, i ett försök att uppnå sirenens kraft. När nya kroppsligheter materialiseras ömsar de skinn som bleknar till minnen.

I Siren Dance kolliderar tradition med samtida visioner om sanning, magnetism och bedrägeri för att ifrågasätta hur förförelse ser ut och hur länge förklädnad kan bestå.

Siren Dance visades första gången på Dancehouse Melbourne i mars 2022
Sverigepremiär

Lilian Steiner är en australisk dansare och koreograf. Hennes praktik uppmuntrar kroppens djupa intelligens och unika förmåga att synliggöra komplexiteten i den samtida mänskligheten. Hon är intresserad av experimentellt ljud och visuell design där kroppen är basen för frågor och uttryck. Lilians arbete omfattar scenframträdanden, performance och objektbaserade installationer, videoverk och DJ-sets. I Australien har hon presenterats på Dancehouse Melbourne, Dance Massive, Sydney Dance Company’s New Breed och INDance programs, the Keir Choreographic Award, Gertrude Contemporary, Chunky Move Activator’s commissioning program, BLEED Festival, Next Wave Festival och Melbourne Now (National Gallery Victoria). Internationella framträdanden för Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine-Saint-Denis (Paris), B.Motion Danza (Bassano del Grappa), Homo Novus Festival (Riga), Deltebre Dansa (Deltebre), Fête de la Musique (Geneva) och Festival Constellations (Toulon).

Sedan 2010 har Lilian arbetat i Australien som artist/samarbetspartner med det Melbournebaserade företaget, Lucy Guerin Inc., med koreograferna Phillip Adams, Melanie Lane, Shelley Lasica och Brooke Stamp, och med många artister som arbetar med liveframträdande och film, bildkonst, ljud och arkitektur/design. Lilian kom till Cullberg för deras säsong 2023/24.

 KONTRÄR är en programmerande scen för nyskapande och experimentell kontemporär teater.

Siren Dance är en del av STHLM DANS – en internationell samtida dansfestival i Stockholmsregionen 2-12 maj 2024. STHLM DANS placerar dansen i nya sammanhang och skapar nya möjligheter för mångsidiga dansartister att presentera kreativa format och djärva idéer. https://sthlmdans.se

Koreografi & Performance

Lillian Steiner

Komposition

Marco Cher-Gibard, feat. Aarti Jadu

Kostymdesign

Geoffrey Watson

Ljusdesign

Givoanna Yate Gonzales

Dokumentation

NON Studio

FOOL’S ERRAND: AN ALCHEMICAL SONATA

Samproduktion: Bogdan Szyber

”Fool’s Errand: an Alchemical Sonata” kombinerar bild-, ljud- och performancekonst till en kollektivt transformativ ritual – om konstnärlig frihet, akademiska fantasier och misslyckandets poetik, allt i en unikt förkroppsligad sensorisk föreställning.

Den bildar en sjudelad scenhybrid i skärningspunkten mellan en traditionell alkemisk förädlingsprocess och en psykosensorisk performance-tripp, allt omslutet i hypnotisk dronemusik.

Premiär/vernissage på Konträr Stockholm 4 april; föreställningar 5-6e, 11-13e & 19-21a april.

Utställningen i foajén kommer att vara tillgänglig under spelperioden.

Manus, Regi, Scenografi, Live Action

Bogdan Szyber

Kompositör, Live Action

Daniel M Karlsson

Ljusdesign, Live Action

Maja Lindström

Utställnings- och kommunikationsdesign

Gabriella Roos Redemo & Frank Torsson Szyber

Estetiska Vittnen

Carina Reich & Erik V Berg