Inom Konträrs nya nattinékoncept låter vi ett verk som beskrivits som utmanande möta de närvarande i rummet på ett intimt sätt. Konceptet har väckts ur en längtan efter att skapa en samtida konstsalong, där konstnärer och konträrbesökare möts för att uppleva kultur bortom det lättfattliga.
Sent om kvällen, efter att alla andra föreställningar har tagit slut, bjuder vi in dig till en lyssning av det uppmärksammade experimentella albumet EVERYWHERE AT THE END OF TIME av musikern Leyland James Kirby, alias The Caretaker (Uk). Under 6,5 timmar kommer vi tillsammans att uppleva ett unikt album som har hyllats av kritiker och beskrivits som “life changing”.
Kirby gav ut verket i sex delar mellan år 2016 och 2019. Verket är såväl ett psykologiskt experiment som en auditiv upplevelse där Kirby undersöker och återger uppkomsten och upplevelsen av demens.
Inspirerad av haunted ballroom musik från filmen The Shining av Stanley Kubrick, ambient drone och nydanande experimentella sound skapar EVERYWHERE AT THE END OF TIME en oåterkallelig händelsehorisont som speglar förlorandet av minnet. Det är otroligt vackert, gripande, melankoliskt och utmanande.
ENG:
Within Konträr’s new concept – Nattiné, we let an artwork that is described as challenging meet the audience in an intimate way. The concept has arisen from a longing to create a contemporary art salon, where artists and visitors meet to experience culture beyond the comprehensible
Late in the evening, after all performances and dinners have ended, we invite you to listen to the acclaimed experimental album EVERYWHERE AT THE END OF TIME by musician Leyland James Kirby, alias The Caretaker. During 6.5 hours we will experience a unique album that has been praised by critics and described as ”life changing”.
Kirby published the work in six parts between 2016 and 2019. The work is both a psychological experiment and an auditory experience in which Kirby examines and reproduces the origin and experience of dementia.
Inspired by haunted ballroom music from the film The Shining by Stanley Kubrick, ambient drone and innovative experimental sounds, EVERYWHERE AT THE END OF TIME creates an irreversible event horizon that reflects the loss of memory. It is incredibly beautiful, poignant, melancholic and challenging.
- Koncept
-
Linda Forsell, Nils Wetterholm
- Värdar för kvällen
-
Nils Wetterholm, Linda Forsell